Orígens de la institució

Història de la Congregació de les Missioneres del Cor de Maria

El doctor Joaquim Masmitjà i de Puig va fundar la Congregació de les Missioneres del Cor de Maria a mitjans del segle XIX, en una època de una gran inestabilitat política,  i amb un analfabetisme total de la dona. Aquest prevere olotí culte i de classe benestant,  desplegà una gran activitat docent; preocupat per l’abandonament de la fe cristiana que veia en la gent i per les pèssimes condicions de vida de moltes noies d’Olot que vivien pobrament, no anaven a l’escola i des de petites havien de treballar en les fàbriques tèxtils. Coneix a Lliberada Ferrarons, una dona pobra, malalta i treballadora de la fàbrica de Sant Joan les Fonts, que va fer néixer en el cor d’aquell capellà jove el projecte d’una fundació educativa per a les noies obreres, que vivien situacions similars a les de la Lliberada i va iniciar la fundació d’una congregació religiosa que es dediqués a l’educació d’aquestes nenes i noies. L’educació de les dones era fonamental, tant la formació humana, intel·lectual i cristiana, ja que ella havia d’ésser després l’educadora de les generacions joves i influiria directament en tots els àmbits de la societat.

Més tard, amb l’Eudalda Ferrer i Pasqual, una dona viuda, culta, de família benestant i amb inquietuts socials, posar en marxa la seva obra,  la posició  social benestant i les bones relacions socials de l’Eudalda  van ajudar i  permetre al Doctor Masmitjà aconseguir el seu objectiu.

Escollí set joves d’Olot capaces de dur a terme aquesta tasca: Teresa Terrada, que en seria la superiora, Magdalena Mirambell, Manuela Massegur, Maria Ribes, Francesca Pagès, Margarida Teixidor i Maria Àngela Rovira. Les Missioneres eren educadores que feien oposicions a Mestres estatals.

L’1 de juliol de 1848 va començar la tasca de catequesi i educació, considerant-se la data de fundació de la congregació Missioneres del Cor de Maria. Es dedicaven a l’oració, a  la catequesi i apostolat i, en poc temps, a l’ensenyament i l’educació cristiana.

En aquella època, la llei educativa del 1804 no contemplava ni l’ensenyament de la lectura, ni l’escriptura a les noies . A l’escola havien d’aprendre labors i doctrina cristiana.

Va ser amb la llei de 1836 que s’introdueix la lectura i l’escriptura a les noies.

Per  Joaquim Masmitjà  l’educació  havia de ser una oportunitat  per  gaudir i  guanyar-se la vida. Va idear un pla educatiu que depassava en escreix les matèries, els continguts i la dedicació docent que prescrivien les lleis d’ensenyament de la seva època. Es a dir va proposar una Educació integral que entre altres matèries contemplava:

  • Formació religiosa i moral
  • Coneixement de la Doctrina Cristiana
  • Urbanitat
  • Lectura, escriptura, aritmètica
  • Història i geografia
  • Història sagrada
  • Economia domèstica
  • Gramàtica castellana
  • Labors de la llar: puntes, brodats, flors… per educar el bon gust i l’estètica i guanyar-se la vida
  • Dibuix
  • Música
  • Gimnàstica

Poc a poc el projecte de Joaquim Masmitjà es va expandir a les següents poblacions gironines:

  • La Bisbal, 1851
  • Girona,1853 Plaça Catedral
  • Sant Esteve d’en Bas
  • Camprodon 1859
  • Coloma de Farners, 1856
  • Lledó, 1860
  • Besalú 1860
  • Cassà de la Selva, 1863
  • Valls, 1878
  • Lloret de Mar, 1875
  • Mataró, 1861
  • Sant Feliu de Guíxols, 1865
  • Blanes,1880
  • Diòcesi de Lleida: Tamarit de la Llitera, 1878

També es funden escoles a Califòrnia:

  • San Juan Bautista, 1871
  • Gilroy, 1871
  • San Lluis Obispo, 1876
  • San Bernardino 1880
  • Los Angeles, 1886

Quan mor Joaquim Masmitjà, les escoles passen de públiques a privades.

La missionera Anna Subirana va ser la primera superiora general l’any 1887.

Les diferents comunitats o col·legis Cor de Maria, cronològicament van ser:

  • Carrer Montcada núm. 18, primera comunitat a Barcelona
  • Sant Pere Més Alt núm. 27 ( Barcelona)
  • Carrer Diputació ( Barcelona)
  • Carrer Girona ( Barcelona)
  • Sant Celoni, 1941
  • Joan Maragall. Col·legi Dr. Masmitjà, 1953 (Girona)
  • Sabastida ,1954 ( Barcelona)

Durant la dècada dels anys 50, es dóna un nou impuls a l’educació de les noies, impartint classes de batxillerat.

  • Sant Celoni
  • La Bisbal d’Empordà
  • Santa Coloma de Farners
  • Cassà de la Selva

Amb el temps les comunitats s’obren i organitzen activitats a fora de l’escola organitzades per missioneres i monitores que eren ex-alumnes, com:

  • Colònies d’estiu
  • Sortides i excursions Muntanyenques
  • Reflexió, pregària: sadhana

També organitzen moviments infantils i juvenils com:

  • AFA (Alegria, fe i amistat)
  • JUCCA (Joventut utòpica cristiana catalana)
  • DEPARTAMENT DE PASTORAL

Posteriorment es crea la figura de la coordinadora de pastoral a les escoles amb la finalitat de:

  • Compartir metodologies, idees i
  • Experiències…
  • Sortides lúdiques de reflexió i pregària

Amb motiu del bicentenari del Fundador l’any 2008 es fa la PROCLAMACIÓ DEL MANIFEST D’OLOT que ens compromet a educar en els següents valors:

  • L’acolliment
  • La pau
  • La sobrietat i solidaritat
  • L’equitat de gènere (paritat)
  • L’ecologia
  • La recerca de la felicitat
  • El seguiment del projecte de Jesús

Del 2008 al 2016…

Les escoles passen a ser fundacions.

Les missioneres cedeixen la titularitat als patronats.

Les religioses són cada cop menys presents a les escoles.

La societat actual exigeix un treball en xarxa i trets significatius propis.

Un canvi en l’ensenyament de l’àrea/matèria de religió, cap a la cultura religiosa.

El setembre del 2018 totes les escoles actuals a Catalunya ( Olot, Vall, La Bisbal, Blanes, Mataró, Girona, Barcelona, Sant Celoni), passen a ser una sola Fundació.

icon-car.png
Cor de Maria - Blanes

s'està carregant el mapa - espereu...

Cor de Maria - Blanes 41.679763, 2.795280

Segueix-nos a: